Onze bibliotheken zijn gesloten op Hemelvaartsdag en met Pinksteren. Fijne dagen gewenst!

A.R. Augmented Reality - Winterswijk
Categorie 4-12 jaar Digitale geletterdheid
Groep groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
Tags creatieve technologie Winterswijk
Prijzen
  • per groep € 105,00
  • Punten-/activiteitenabonnement 38 punten
Terug

A.R. Augmented Reality - Winterswijk

Verzorgd door de leesmediacoach van de bibliotheek

Door computeranimaties te combineren met de camera van de iPad kun je allerlei fantastische afbeeldingen en effecten toevoegen aan de echte wereld en zo die eigen wereld wat magie geven. Met behulp van de app CoSpaces ontwerpen de leerlingen een object of een tentoonstelling en projecteren ze deze in de echte wereld om hen heen. We bieden de lessen aan in verschillende thema's.

Thema
Het thema van de verwerking wordt in overleg met de educatiemedewerker bepaald en kan aansluiten bij een actueel thema in de klas.

In overleg met de educatiemedewerker kies je een onderwerp:

Expositie (groep 3-8)
Tijdens deze les gaan de leerlingen aan de slag met de app CoSpaces en bouwen zij een eigen expositie die zij via de iPad projecteren in het lokaal, de kantine of het speelplein op school. Het kan bijvoorbeeld gaan om een kunstexpositie, een dierentuinweergave of een tentoonstelling over het oude Egypte. Dit is afhankelijk van het gekozen thema.

Hologram (groep 6,7,8)
De leerlingen maken in deze les een eigen hologram in de app CoSpaces. Er wordt gebruik gemaakt van een speciale Merge Cube, een kubus met QR-codes, waarop hun hologram geprojecteerd wordt. Als zij via de iPad naar de kubus kijken, dan kunnen zij hun eigen ontwerp van alle kanten bekijken. Maken ze een vogelhuisje waar je binnenin kunt kijken? Een planeet die door het leslokaal draait? Afhankelijk van het gekozen thema zijn er veel verschillende mogelijkheden.

Lesdoel
De leerlingen ontdekken dat ze A.R. al heel vaak gebruiken in het dagelijks leven. Ze maken kennis met een nieuw computerprogramma. Als extra uitdaging kunnen snelle leerlingen zich bezighouden met het programmeren van animaties in A.R.

Opzet
Eén les van 90 minuten

Doelstellingen
Kerndoelen / leergebied
Creatief denken, programmeren, creativiteit, fantasie prikkelen.

Het product sluit aan bij
21e eeuwse vaardigheden
Thematisch onderwijs
Programmeren/Programmeertalen
Creativiteit
Ontwerpen
Interactief

Materialen
Ipads met app CoSpaces
evt. 10 Merge Cubes

Klik hier voor een kort filmpje met uitleg (gemaakt op onze materialendag): het eerste gedeelte gaat over V.R. (virtual reality) het tweede gedeelte over A.R. (augmented reality)

Dag Datum Tijd
- in overleg
23 oktober 2023 - 31 juli 2024
in overleg de klas