Programmeren voor de allerkleinsten met Cubetto en BeeBot - Winterswijk
Categorie 4-12 jaar Digitale geletterdheid
Groep groep 1, groep 2, groep 3, groep 4
Tags creatieve technologie Winterswijk
Prijzen
  • per groep € 83,00
  • Punten-/activiteitenabonnement 30 punten
Terug

Programmeren voor de allerkleinsten met Cubetto en BeeBot - Winterswijk

Verzorgd door de leesmediacoach van de bibliotheek

Programmeren voor de allerkleinsten met Cubetto en Beebot. De leerlingen programmeren elkaar, én de robotjes. Ze leren dat je een robot alles stap-voor-stap moet uitleggen, want anders doet ie niet wat je wil...

In overleg met de educatiemedewerker kies je het onderwerp van de les:

Verhalen vertellen met robots
Aan de hand een verhaal programmeren de leerlingen robotjes zodat deze de juiste route afleggen langs de kaartjes met afbeeldingen uit het verhaal. Lukt het om ze in de juiste volgorde op te halen?

De kinderen leren de robot aan te sturen door eenvoudig commando’s te geven (op de rug van de Beebot, of het programeerbord van Cubetto). Gaat de robot de verkeerde kant op? Dan moet de code worden aangepast. Het is niet nodig om te kunnen lezen.

Wat zijn robots?
Een les waarbij de leerlingen samen onderzoeken wat de eigenschappen van robots zijn, welke taal ze gebruiken (hoe ze communiceren) en hoe je ze kunt aansturen. De kinderen leren over de basisprincipes van programmeren en passen deze zelf ook toe.
Welke robots gebruiken we allemaal in ons dagelijks leven? Waar zijn robots goed in? Wat kunnen robots (nog) niet zo goed?

De kinderen bekijken verschillende robot(achtige) objecten en beslissen samen of het een robot is of niet (en waarom). Ze gaan elkaar programmeren en gaan daarna oefenen met de robotjes Cubetto en BeeBot.

Lesdoel
Leerlingen leren over de basisprincipes van het programmeren.

Opzet
Eén les van 60 minuten

Kerndoelen
De leerling programmeert een computerprogramma met behulp van computationele denkstrategieën.

Dag Datum Tijd
- in overleg
2 september 2024 - 16 juli 2025
in overleg de klas