Terug
Literaire leesgesprekken: Borealis
Literaire leesgesprekken zijn gesprekken over boeken waarbij leerlingen hun ervaringen met het gelezen boek en de betekenis die zij eraan gegeven hebben, met andere leerlingen bespreken.
De leerlingen lezen en praten over het boek: Borealis
Thema’s in dit boek: klimaat, overleven, ontvoeringen
Opzet:
- De leesmediacoach van de bibliotheek introduceert het project in de klas.
- Iedere leerling krijgt 1 exemplaar van het boek te leen.
- Gedurende enkele weken wordt het boek in gedeeltes gelezen en besproken a.d.h.v. verschillende opdrachten.
- De leerkracht kan met de handleiding de overige leesgesprekken met de kinderen voeren.
- In overleg kan de leesmediacoach meerdere lessen/gesprekken verzorgen. (boek hier de extra les)
Doelstellingen:
- Leerlingen delen hun leeservaringen en zijn zich ervan bewust dat elke leerling iets zinnigs kan zeggen over boeken.
- Leerlingen beseffen wat boeken voor hen en anderen kunnen betekenen.
- Leerlingen kunnen beter bepalen welk boek zij willen lezen.
- Het leesplezier van de leerlingen wordt vergroot.
- Leerlingen zijn zich ervan bewust dat meerdere interpretaties over de inhoud van een boek mogelijk (mogen) zijn.
- De literaire competentie van de leerlingen wordt vergroot.