Categorie | 4-12 jaar Digitale geletterdheid |
Groep | groep 5, groep 6, groep 7, groep 8 |
creatieve technologie Winterswijk | |
Prijzen |
|
Tijdens de lessen gaan de kinderen aan de slag met de educatieve bouwset WeDo 2.0 van LEGO. Voordat ze hiermee gaan bouwen en programmeren, laten we de kinderen eerst kennismaken met de concepten programmeren en robotica. Het programmeren van de robot gebeurt via een tablet met daarop de LEGO WeDo app. Zo kunnen de kinderen de LEGO-robots ‘tot leven wekken’ en kennismaken met de basisbeginselen van programmeren.
We bieden de lessen aan in verschillende thema's. In overleg met de educatiemedewerker kies je een onderwerp:
Kunstrobot
Een les waarbij de leerlingen een robot bouwen en onderzoeken of de robot met stiften, al rijdend op papier een kunstwerk kan maken. De leerlingen zijn de ‘testers’ van de kunstrobot, en moeten in die hoedanigheid de robot kritisch onderzoeken.
Ruimte (marslander)
Deze les sluit aan bij het thema ‘ruimte’: er wordt een marslander ontworpen, gebouwd en geprogrammeerd. Daarna gaan de kinderen de marslander aanpassen om extra functionaliteiten toe te voegen.
Uitvinden (machine)
De leerlingen denken na over het ontwikkelen van een technologisch hulpmiddel: wat zouden zij wel kunnen gebruiken? Een kameropruimer? Een huiswerkmaker? Ze bedenken en ontwerpen een machine die ze daarna met Lego WeDo gaan bouwen.
Opzet
Eén les van 60 minuten.
Lesdoel
Leerlingen maken kennis met robots en denken na over de rol van robots in de samenleving, nu en in de toekomst. Ze leren bovendien de basis van programmeren.
Kerndoelen
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
- |
in overleg 2 september 2024 - 16 juli 2025 |
in overleg | de klas | Reserveren |