Programmeer interactieve verhalen, games of animaties met Scratch - Winterswijk
Categorie 4-12 jaar Digitale geletterdheid
Groep groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
Tags creatieve technologie Winterswijk
Prijzen
  • per groep € 72,00
  • Punten-/activiteitenabonnement 26 punten
Terug

Programmeer interactieve verhalen, games of animaties met Scratch - Winterswijk

Verzorgd door de leesmediacoach van de bibliotheek

Met het programma Scratch kun je van alles maken! Je kunt er bijvoorbeeld interactieve verhalen, games of animaties mee programmeren. Voor de onderbouw gebruiken we Scratch Junior en voor de bovenbouw de klassieke Scratch.

Animatie (groep 3-5)
Tijdens deze les ontdekken kinderen uit de onderbouw hoe ze objecten en personages zelf in beweging kunnen zetten. Stap-voor-stap passen ze de bewegingen aan, zodat ze een korte animatie krijgen. Vervolgens kunnen ze personages, geluiden en acties toevoegen en eventueel zelfs een nieuwe scène.

Stripverhaal (groep 6-8)
Tijdens deze les gaan de leerlingen een bewegend stripverhaal maken. Ze denken na over de hoofdrolspelers en waar het verhaal over gaat.

Ze leren hoe de karakters kunnen bewegen en praten. Het eindproduct is een kort bewegend stripverhaal. Deze les is goed te koppelen aan een actueel thema in de klas.

Lesdoel
De leerlingen ontdekken een programmeertaal. Ze leren als-dan principes binnen het programmeren. Toepassen van codes heeft direct zichtbare gevolgen voor uitgevoerde functies.

Opzet
Een les van 60 minuten.

Kerndoelen

  • De leerling programmeert een computerprogramma met behulp van computationele denkstrategieën
  • De leerling gebruikt passende strategieën bij het creëren en gebruiken van verschillende typen digitale producten

Lesvoorwaarden
Tijdens de les voor groep 6 t/m 8 werken de leerlingen (in tweetallen) op hun eigen laptops/chromebooks. Voor de lessen van groep 3 t/m 5 worden iPads van de bibliotheek gebruikt.

Dag Datum Tijd
- in overleg
2 september 2024 - 16 juli 2025
in overleg de klas