Categorie | 4-12 jaar Digitale geletterdheid |
Groep | groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8 |
Berkelland creatieve technologie Oost Gelre | |
Prijzen |
|
Verzorgd door de leesmediacoach van de bibliotheek
Met het programma Scratch kun je van alles maken! Je kunt er bijvoorbeeld interactieve verhalen, games of animaties mee programmeren. Voor de onderbouw gebruiken we Scratch Junior en voor de bovenbouw de klassieke Scratch.
In overleg met de educatiemedewerker kies je het onderwerp van de les:
Animatie (groep 3-5)
Tijdens deze les ontdekken kinderen uit de onderbouw hoe ze objecten en personages zelf in beweging kunnen zetten. Stap-voor-stap passen ze de bewegingen aan, zodat ze een korte animatie krijgen. Vervolgens kunnen ze personages, geluiden en acties toevoegen en eventueel zelfs een nieuwe scene.
Stripverhaal (groep 6-8)
Tijdens deze les gaan de leerlingen een bewegend stripverhaal maken. Ze denken na over de hoofdrolspelers en waar het verhaal over gaat.
Ze leren hoe de karakters kunnen bewegen en praten. Het eindproduct is een kort bewegend stripverhaal. Deze les is goed te koppelen aan een actueel thema in de klas.
Lesdoel
De leerlingen ontdekken een programmeertaal. Ze leren als-dan principes binnen het programmeren. Toepassen van codes heeft direct zichtbare gevolgen voor uitgevoerde functies.
Opzet
Een les van 60 minuten.
Doelstellingen
Kerndoelen / leergebied
Creatief denken, Programmeren, Samenwerken
Het product sluit aan bij
21e eeuwse vaardigheden
Thematisch onderwijs
Programmeren/Programmeertalen
Verhalen vertellen
Materialen
Gratis software (scratch.mit.edu)
iPads met Scratch-junior voor de onderbouw
Voorwaarden
Tijdens de les werken de bovenbouwleerlingen op hun eigen laptops/chromebooks
Klik hier voor een kort filmpje met uitleg (gemaakt op onze materialendag)
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
- |
in overleg 23 oktober 2023 - 31 juli 2024 |
in overleg | de klas | Reserveren |